Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.09.05

2008.09.06. 10:56 :: En3r6y52

Nem vártam sokat a mai estétől, mert elég fura volt egész nap az időjárás. Végig felhős vagy fátyolfelhős volt az ég. Este mikor elindultam ki, szintén jópár felhő volt még az égen. Aztán ahogy kezdett sötétedni szép lassan elvonultak a felhők, és egész jó ég kerekedett. Főként olyan 11 óra magasságában, amikor a szomszéd is végre hajlandó volt lekapcsolni a lámpáját, és eloltani a tábortüzét :).
Azt hiszem meg kell változtatnom amit Ferencnek írtam a PDA-val való rajzolásról. Az M13-at rajzoltam, és hát bizony a háttérvilágítás igencsak odatesz a sötétadaptációnak. Eddig a nyílthalmazokkal nem volt gond, de itt az M13-nál amikor tovább tökölgettem a rajzzal, és visszanéztem az okulárba, a halmaz nem volt más mint egy elmosódott folt. Kellett várnom jó fél percet ilyenkor, hogy újra némi részleteket lássak benne. Azért még nem adom fel ezt a módszert.
 
Észrevettem, hogy bent a cégnél, ahol még hagyományos képcsöves monitorom van, a rajzok sokkal kevesebbett mutatnak meg. Otthon, LCD-n szerkesztem a képeket így lehet, hogy aki régi monitoron nézi az a halványabb csillagokat és kis részleteket nem fog rendesen látni :(.
 
Nem fejezem most be a postot, de azért a rajz miatt felteszem.
 

 
Nyugodság: 4/10
Átlátszóság: 6/10
Hmg: ~5.7

Távcső: SkyWatcher 150/750 + EQ3
 
Térkép: Triatlas A és B-C
 
 
M13 Gömbhalmaz
Okulár: Hyperion 13mm(58x)
Rajz: Mio P340 (Pocket Artist 3), PC (PS CS3)

M76 Planetáris köd (Kis súlyzó-köd)
Okulár: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Triatlas A1, BC51
A kisebbik súlyzó. Megkereséséhez az 51 And és a Phi Per csillagokat használtam, melyek már szabad szemmel is jól láthatóak. A köd a Phi Per-től 55'-re fekszik ÉK-re. Elég halvány és nem túl nagy (2.7'x1.8'), így nem a legkönnyebb észrevenni. Alakra egy csokornyakkendőhöz hasonlít, középen halványabb, a két szélén fényesebb. A halványabb részeket, amik a fényképeken látszanak nem láttam.
 
 
(6°-os kereső, 8.7Hmg)
 
M33 Spirálgalaxis (Triangulum-galaxis)
Okulár: Hyperion 13mm(58x)
Triatlas A8, BC79
Az Andromeda-galaxis mellett a másik olyan galaxis ami jó körülmények között akár szabad szemmel is látható. Binokulárban és keresőben viszont biztosan látszik. Ezért nem is túl nehéz megtalálni. 4°17'-re található a Triangulum csillagkép Alp Tri (Metallah) csillagától NyÉNy-ra. A 13-as okli majd teljes látómezejét kitöltötte. Alakját nem tudnám megmondani, mert igen szabálytalanak tűnt. Az kivehető volt, hogy nem egyenletes a fényessége mindenhol, de konkrét strukturát (spirálkarokat) nem láttam.
 

(6°-os kereső, 8.7Hmg)
 
M34 Nyílthalmaz
Okulár: Hyperion 13mm(58x)
(6°-os kereső, 8.7Hmg)
 
NGC891 Spiralgalaxis
Okulár: Hyperion 13mm(58x)

Gam And Kettőscsillag (Almaak)
Okulár: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Nem volt betervezve, hogy megnézem, mert nem is tudtam róla, hogy ez egy kettős csillag. De amikor ezt a csillagot használtam kiindulópontnak az előző objektumok megkereséséhez, a 13-as okliban feltűnt, hogy van egy kék társ is a sárga csillag mellett. Meg is néztem gyorsan az 5-ösel is. Nagyon szép kettős. Színben hasonló mint a Bet Cyg Albireo, de sokkal szorosabb. A légkör nyugtalansága miatt igen csak táncoltak, de így is nagyon látványos.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr11650909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása