Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.06.10

2008.06.12. 10:55 :: En3r6y52

Első szabadságos napomon rögtön kegyes volt hozzám az időjárás, és aránylag jó éggel ajándékozott meg. 1 és 2 óra között jött pár fátyolfelhő, de szerencsére nem maradtak sokáig, és csak bizonyos részeit takarták az égnek.
Mivel Leventének visszaküldtem a SW WA Planetary 6mm-es oklit, így csak a két távcsőhöz kapott oklit használtam ma. Remélem minél hamarabb összejön a pénz a Hyperionra, mert bár fényerőben jók ezek a Barium oklik, de azért sajnos mégsem az igaziak. A gömbhalmazoknál biztosan többet láttam volna a Planetary oklival.
 
Nyugodtság: 7/10
Átlátszóság: 6/10
Hmg: 5
 
Távcső: SkyWatcher 150/750/EQ3
Binokli: Tento 12x40
 
Térkép: Triatlas A és B-C 
 

 
M12 Gömbhalmaz
Könnyen megtaláltam a Kígyótartó Del Oph (Yed Prior) és Eps Oph (Yed Posterior) csillagaitól elindulva. A Triatlas A12-es oldalát használtam.
Halványabb halmaz, és úgy látom kevesebb csillagot is tartalmaz. 10-15 csillag szépen könnyen kivehető, több csillag bontása már kicsit megerőltető. Nem látható igazán erős központi mag, inkább laza szerkezetű. Mintha enyhén aszimmetrikus lenne. Nyugati irányba kicsit több csillagot tudok kivenni.
 
 
M10 Gömbhalmaz
Mivel az M12-től nem messze helyezkedik el, megtalálni szintén nem volt nehéz.
Nem tudom, hogy a halmaz részeit képzik e, de elég sok (15-20) fényesebb csillag van laza szerkezetben a halmaz körül, vagy ha részei, akkor a szélén. Központi mag része lényegesen tömörebb és fényesebb mint az M12-é. Összességében viszont csak kicsit fényesebb a halmaz.
 
 
M5 Gömbhalmaz
Szintén hamar megvolt. Kiindulásnak a Kígyó csillagkép Eps Ser csillagát használtam majd a Ome Ser-től kerestem meg a halmazt. Térképem szintén a Triatlas A12-es oldala volt.
Nagyobb és fényesebb halmaz mint az előző kettő. Már a 25mm-es okliban is lényegesen jobban látszott. Kb. 40.50 fényesebb csillaga könnyen bomlik. Szerkezete tömörebb az előzőekénél. Délnyugati irányban kicsit kinyúlnak a külső csillagok amik kicsit lazábbak is ezen a részen. A mag igen sűrű és fényes.
 
 
M109 Küllős spirálgalaxis
Nagyon nehezen vettem észre. A helyét könnyen megtaláltam, mert nincs messze a Nagymedve Gam UMa (Phad) csillagától. Többször is átsiklottam felette.
Igen halványan látszik, szinte csak egy kis homályos folt. Nem, hogy részleteket, de még a formáját sem igazán láttam.
 
 
M94 Spirálgalaxis
Triatlas A5
 
 
M63 Spirálgalaxis (Napraforgó galaxis)
Triatlas A5
 

M31 Spiralgalaxis (Androméda galaxis)
Azt hiszem ez az a galaxis amihez semmi segédeszköz nem kell. Még szabad szemmel is látható, de a Tentot észak-keleti irányba felemelve bummm berobbant a szemem elé.
Igazából sem a binokliban sem a távcsőben nem tudtam kivenni részleteket a galaxisból. Távcsőben kicsit nagyobb felület látszott, de az is csak igen halványan. Kicsit fáradt is voltam már így 3 óra felé, ezért nem is szenteltem neki sok időt.
 
 
M32 Elliptikus törpegalaxis
Ha nem keresi az ember akkor is megtalálja az Androméda mellett.
Olyanak tűnik mint egy erős maggal rendelkező tömör gömbhalmaz, annyi különbséggel, hogy itt nincsenek bomló csillagok, csak egy teljesen homogén felület.
 
 
M110 Elliptikus törpegalaxis
Az Andromédát körbejárva könnyen felfedezhető a galaxis.
Sajnos itt már igen fáradt voltam és nem szenteltem neki több időt. Majd legközelebb. Úgy is egyre jobb pozícióba kerül.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr90516144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása