Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.08.09

2008.08.10. 15:21 :: En3r6y52

A ma délelőtti felhős idő, nem sok jót ígért az estére nézve. Nem is nagyon terveztem, hogy kint maradok, ezért kaszálás után mentem is haza. Aztán amikor leültem este a TV elé, látom, hogy virít befelé az ablakon a Jupiter. Nem tudtam megállni, hogy ilyen, hidegfront utáni este ne menjek vissza a telekre. Így összepakoltam és fél 10 magasságában visszaautóztam. Nem bántam meg, mert bár várni kellett, hogy a hold lemenjen, utána igazán jó volt az ég. Nem volt olyan jó, mint szerdán, de így is átlagon felüli volt. Már otthon eldöntöttem hogy a Illustrated Guide Astronomical Wonders (ezentúl csak IGAW) által a Vulpecula (Kis Róka) csillagképbe ajánlott objektumait nézem meg. Aztán ha még nem lesz késő, akkor rápillantok az Triangulum és az Androméda galaxisra.



Nyugodtság: 7/10
Átlátszóság: 6/10
Hmg: 6.2

Távcső: SkyWatcher 150/750 + EQ3
Binokli: Scopium 10x50
 
Térkép: Triatlas A és Illustrated Guide Astronomical Wonders 
 
M27 Planetáris köd (Súlyzó-köd)
Okulárok: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
A Gyűrűs-köd mellett a másik ismert planetáris. A Vulpecula (Kis Róka) csillagkép 14-es csillaga mellett találtam meg. Ez a csillag közepes égen már szabad szemmel is látható, de a keresőben biztosan szépen látszik, a többi hasonlóan fényes csillaggal együtt, melyek a közelben vannak. Így nem nehéz megtalálni a ködöt.
Első ránézésre egy kavargó kör alakú fűst korongnak tűnt. Aztán hosszabb megfigyelés után attól függ hogy EL-al vagy közvetlen figyeltem, hol előtűnt az almacsutka (súlyzó) forma, hol csak egy korongot láttam két szélén halványabb de kifelé kicsit elnyúlóbb résszel. 
Egyszer már megfigyeltem rosszabb égen, és a távcsőhöz kapott 10mm-es okulárral. Akkor elég halványan látszott csak, ezért meglepő is volt, hogy a mai este igen erőteljesen látszott.
 
 
 
(6°-os kereső, 8.7Hmg) 

NGC6823 Nyílthalmaz
Okulárok: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Az M27-től kb. 4°-ra KÉK-re található szintén a Vulpecula (Kis Róka) csillagképben. A helyet könnyen megtaláltam a csillagok alapján, de mivel a tejútba esik a halmaz, elég nehezen döntöttem el, hogy melyik csillagok halmaza is pontosan az amit keresek. Igaz, hogy hosszabb szemlélődés után látszik, hogy itt sűrűbben vannak kicsit a csillagok, de ez elsőre nem tűnt fel. Az IGAW fényképe alapján tudtam csak biztosra meg, hogy az amire gondoltam tényleg a halmaz.
Igen kicsi a mérete, talán ez is nehezítette a beazonosítást. 3-4 fényesebb csillagot láttam benne és kb. 2-3x ennyi halványabbat. A fényesebb csillagok közül kettő igen közel van egymáshoz, és kb. a halmaz közepén láthatók. Az IGAW a fényesebb csillagokat m9-re írja.

 
(6°-os kereső, 8.7Hmg)
 
NGC6940 Nyílthalmaz
Okulárok: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Bár a Vulpecula (Kis Róka) csillagképhez tartozik, a Cygnus (Hattyú) csillagképhez, és annak csillagaihoz van közelebb. Ezért a kereséséhez is ezeket a csillagokat használtam. A 41 Cyg egy szabad szemes csillag, melytől a halmaz kb. 2.5°-ra fekszik DNy-ra. Nem nehéz megtalálni, mert igen sok azonos fényességű csillagot tartalmaz, melyek kb. fél fok átmérőjű területen helyezkednek el.
Igen látványos nyílthalmaz. A csillagok kisebb-nagyobb csomókban csoportosulnak benne, és nekem úgy tűnt, mintha egy K-Ny-irányba fekvő cikk-cakk formát alkotnának.
 
 
(6°-os kereső, 8.7Hmg)



Olyan fél 1 felé igencsak elkezdett lecsapodni a pára. Eleinte még nem okozott gondott, de aztán kb. fél óra elteltével már bepárásodott a segédtükröm is, így alíg láttam valamit. Az Andromédát és a Triangulumot már nem tudtam rendesen megnézni. A Jupitert is próbáltam, de sajnos már akkor is jelentkeztek a párásodás jelei. Így elkezdtem összepakolni. Nem akartam csuron vizesen bedobozolni a csövet, így miután bevittem száradni, visszamentem hullócsillagokat nézni és pontosítani a Hmg-t. Láttam is egy szép hullócsillagot. Ny-ról K-re húzott át kb. az égbolt felén látszott, szép narancssárga színben. 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr82609317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacci 2008.08.10. 17:56:11

Hullócsillag (?) vagy üstökös...

En3r6y52 · http://www.mini-world.hu 2008.08.10. 18:04:39

Hullócsillag azaz meteor természetesen.
süti beállítások módosítása