Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.08.29

2008.08.30. 14:33 :: En3r6y52

Végre újra hétvége, és Holdtól mentes ég. Sajnos a légkör már kevésbé volt jó. Kifelé menet 18 óra magasságában tudtam a hegyet nézni ami alapján az átlátszóságot csak 3-asra értékelem. Kezdem úgy gondolni, hogy ha van is valami köze az éjszakai átlátszósághoz amit a hegyen tapasztalok, azért nem teljesen függ össze.
Néha felhők is zavarták az észlelést, de szerencsére hol az égbolt egyik, hol a másik felén terpeszkedtek.
Tegnap kaptam egy laminálót amivel szépen le lamináltam, egyelőre csak a Triatlas A-t és néhány oldalát a B-C-nek. Így most már a kisebb párásodás sem okoz olyan gondot a térképek használatában mint eddig. Mostanáig lefűző tasakban voltak a lapok, de a tasak nyított felénél így is meghullámosodtak a bejutó nedvességtől. A lamináló 5000Ft volt és hozzá 50db A4 fólia azt hiszem 1500Ft. Szerintem ennyit nagyon megért, mert elég borsos áron laminálnak.
 

 
Nyugodtság: 5/10
Átlátszóság: 6/10
Hmg: 5.6

Távcső: SkyWatcher 150/750 + EQ3
 
Térkép: Triatlas A és B-C és Illustrated Guide Astronomical Wonders
 
M103 Nyílthalmaz
Okulár: Hyperion 13mm(58x)
Rajz: Mio P340 (Pocket Artist 3), PC (PS CS3)
Ma folytattam, és be is fejeztem a rajzot az M103-ról. Kicsit jobb volt az ég, így halványabb csillagokat is fel tudtam rajzolni. Így sem teljes a rajz, inkább csak a halmazban próbáltam, az összes általam látott, halványabb csillagot felrajzolni.
 
NGC7662 Planetáris köd (Kék hógolyó)
Okulárok: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Nyakashegyi nicken futó kolléga jól sikerült képe hívta fel a figyelmemet erre a ködre. Az Andromeda csillagképben található ez a kicsi, de igen fényes planetáris köd. Megtalálni nem  volt nehéz, mert igen sok fényesebb csillag van a környékén. A Psi AndLam AndKap AndIot And négyest már szabad szemmel is láttam, majd ezeket a keresőben beazonosítva megkerestem az m5.75-ös 13 And-ot. Ettől a csillagtól a planetáris 26'-re fekszik DNy-ra.
Neve igen találó, mert pont úgy néz ki mint egy hógolyó :). Többen írják, hogy távcsövön át is látható kékes színe, de én ezt nem láttam. A kisebb nagyításon is már látszik, hogy kis korong alakja van, kitűnik a csillagok közül. 150x-es nagyításon már a széle minden irányban elhaványodik, nem kontrasztosan ér véget. EL-al a közepén néha feltűnik egy sötétebb rész, itt átláthatóbb a köd.

(6°-os kereső, 8.7Hmg)

NGC7023 Fényvisszaverő köd (Írisz-köd)
Okulárok: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Ez a köd úgy lett célpont, hogy ránéztem a térképre, és ráböktem, hogy ezt keresem meg. A hógolyón kívül a Cepheus csillagképben akartam ma kutakodni, de nem volt konkrét célpontom.
Nem volt könnyű megtalálni, mert nincs igazán fényes csillag a közelében. Kiindulásnak az Alp Cep (Alderamin) csillagot használtam, majd innen csillagról-csillagra ugrálva jutottam el a ködhöz. Először É-ra majd Ny-ra haladtam, és igen nagy segítség volt a Triatlas B-C (lejjebb írok a térképről).
Nos nem tudtam mit kellene látnom így először nem is voltam benne biztos, hogy megtaláltam. Többször ellenőriztem a helyet, így rá kellett jönnöm, hogy jó helyen vagyok. Szóval amit láttam az az volt, hogy nem láttam semmit :). Na ez nem teljesen igaz, de majdnem. Egy csillagot láttam ami körül csillagmentes volt az ég, és mintha a fényét valami tompítaná. Lehet, hogy jobb égen többet is láttam volna. 
Közben néztem képeket a ködről és megdöbbentően szép köd. Nem tudom vizuálisan mennyit lehet ebből jobb égen látni, de mindenképpen fel fogom keresni később ha kegyesebbek lesznek a körülmények. 
(6°-os kereső, 9.2Hmg)

NGC40 Planetáris köd
Okulárok: Hyperion 13mm(58x), 5mm(150x)
Ezt a ködöt a IGAW-ból választottam, szintén s Cepheus csillagképből.
Szintén nehezebb volt megtalálni, még az előbbinél is nehezebb. Egyszer az ugrálás alatt el is tévedtem így kezdhettem előröl. Kiindulásnak a Gam Cep (Alrai)-t választottam. Innen először K-re majd D-re ugrálva jutottam el hozzá. Csillagról csillagra ugorva ellenőriztem a helyet a Triatlas-al összevetve.
Kisebb nagyításnál maga a köd nem tűnik többnek a körülötte lévő m10-11 csillagoknál. Nagyobb nagyításban már látszik az erős központi csillag körül a halvány ködösség. Középen a csillag körül halványabb, majd kifelé erősödik, de nagyon minimálisan. Maga a ködös rész is igen halvány a központi csillaghoz képest.  

(6°-os kereső, 9.2Hmg)


 
Végül írnék egy pár szót a Triatlasról.
Mai napon igen nagy hasznát  vettem, mert a két objektumot, csak állandón a térképet ellenőrizve találtam meg. Azért tudtam jól használni, mert az ég ezen területén nincs sok említésre méltó objektum, így a térképen is szépen látszik minden. Sajnos a készítője nagyon sok mindent fel akart tüntetni a térképen, így a tejút, és egyéb objektumoktól sűrű égrész környékén annyira zsúfolt, hogy szinte használhatatlan. Sajnos ingyenes térképből nem sok található a netten. Van még a Taki féle, de az nekem nem tetszik. Ilyen részletességgel, m9-10 csillagokkal, sajnos nem találtam mást. Az Égabrosz lesz azt hiszem a jó megoldás, mert az minden szempontból megfelelne nekem. Nem tudom, hogy milyen annak a kötése, mert azt hiszem a jó megoldás azzal is az lenne ha szétszedném és laponként le laminálnám. Ez ügyben szívesen látnék mindenféle ötletet.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr26641018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sq · http://magictron.com/x 2008.09.03. 17:51:42

Fantasztikus a rajz, nagyon jól sikerült, gratulálok! Még még még! Lehet nekem is át kéne térni PDA-ra? :) nem túl fényes a kijelzője? nem rontja a sötétadaptációt?

En3r6y52 · http://www.mini-world.hu 2008.09.03. 18:21:40

Köszönöm!
Teljesen leveszem a PDA háttérvilágítását, és átváltom a színsémáját is. Van benne gyárilag egy pirosas téma. Jó lenne ha még jobban le lehetne venni a háttérvilágítást, de már így sem olyan zavaró. Valamint rögtön betöltöm a Pocket Artistba az alap képet aminek fekete a háttere. Nem tudom, hogy mennyivel rosszabb ez így mint egy piros fénnyel megvilágított fehér lap. Szerintem annyira nem vészes.
A legnagyobb probléma az az amit az első rajzos postban is írtam. Nem fér ki rendesen a képernyőre a kép, így lehet elcsúszik egy-egy rész, amit később már macerás javítani. Valamint egy-egy csillagot pozícióba letenni sem a legkönnyebb. Kell egy kis rutint szerezni még. Ugyanis a sötétben nem igazán látod, hogy a PDA ceruza hova mutat. Viszont könnyen vissza lehet szedni és újra pöttyinteni. Próbáltam már ködöket, galaxisokat rajzolgatni itthon nem élesben, hogy arra mennyire lesz alkalmas. Hát nem tudom kint a sötétben, hogy fog menni. Itthon tudtam meggyőző rajzokat csinálni. Persze a PS-es utómunka sokat javít a képen. Végül is a helyszínen elég egy skicc és egy jó memória :).
süti beállítások módosítása