Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.08.01

2008.08.02. 10:52 :: En3r6y52

Ismét egy felhőmentes hétvége jött el végre. Sajnos amikor elindultam a telekre már láttam, hogy hiába van derült ég, mert az átlátszóság a béka segge alatt van.
 
Mohácstól 25Km-re van légvonalban a Szársomlyó, ezen szoktam az átlátszóságot nézni. Nem tudom, hogy ez mennyire jó módszer, de valami alapot azért ad. Lassan fel is tudok állítani egy skálát. Az átlagos átlátszóságot 5-ösre véve egy 10-es skálán. Átlagosnak azt veszem amilyen a hegy láthatósága a legtöbb napon amióta figyelem. Ilyenkor még részleteket (bokrok, fák, sziklák) nem látok a hegyen, kékes színe van a párától, de még igen jól látszik maga a hegy. Eddig egy alkalom volt amire 7-8-ast adtam volna. Szinte csak egy enyhe kékes pára látszott, szépen kivehetőek voltak a részletek rajta. 10-es lenne egy olyan eset amikor semmi párát, koszt nem látok a levegőben, és szép tiszták élesek a részletek. 1-est pedig amikor abszolút nem látszik a hegy és a látótávolságom kb. 10-15km.
 
Nos ezekből kiindulva a tegnapi nap egy gyenge 3-ast kapna. A hegy éppen hogy csak látszott a pára a levegőben pedig már 3-400m távolságban meglátszott.
 
Mivel szereztem egy újabb Hyperion okulárt (egy 5mm-est 22500Ft-ért), ezért mindenképpen kimentem éjszakára, hogy teszteljem. Ugyanis volt vele egy kis gondom, ami miatt féltem, hogy nem lesz az igazi.
 
Amikor tüzetesebben átvizsgáltam az okulárt láttam, hogy belül koszos. Széttekerve a két fő részt valami fehéres trutyi hullott ki a menetek közül. Nem gyengén bosszankodtam, főleg látva, hogy ez a trutyi, amit valószínű menetrögzítés gyanánt tettek bele, egy kicsit rá is folyt az egyik lencsére. Szét kellett szednem, a felső, szemlencse felőli részt, hogy rendesen meg tudjam tisztítani a trutyitól. Ekkor láttam, hogy az egyik lencse belső felén van két kis karc is :(. Amennyire tudtam megtisztítottam a lencséket és a menetet majd összeállítottam az okulárt. Nappal áttekintve a lencsén a karcokból semmi nem látszik, de a széleken maradt némi szennyeződés, ami egyáltalán nem zavaró, mert egész közel a peremhez vannak.
 
Szülinapomra a haverok megleptek egy Scopium 10x50-es távcsővel, amit szintén ma próbáltam ki először az ég alatt. Szemüvegben kicsit nehézkes használni, de szemüveg nélkül viszont nem az igazi. Sajnos a cylinderes szemem miatt elég fura a kép benne ha nincs rajtam a szemüveg.
 

 
Nyugodtság: 5/10
Átlátszóság: 3/10
Hmg: 5.1, de Dél felé nagyon rossz volt a láthatóság. Az egész déli égbolt valamiért nagyon világos volt.
 
Távcső: SkyWatcher 150/750/EQ3
Binokli: Scopium 10x50
 
Térkép: Triatlas A
 

Bet Cyg Hármas csillag (Albireo)
Már a múlt hónapban többször megnéztem ezt a gyönyörű kettős (vagyis hármas, de a harmadik tagot nem látom) csillagot. Az általam eddig látottak közül, nekem ez tetszik a legjobban. Mivel még nem volt elég sötét rögtön őt céloztam meg az új Hyperionnal. Ami rögtön feltűnt, hogy sokkal sötétebb a látvány mint a 13-asban, és itt bizony már látszik a légkör nyugtalansága, ami az este elején igen rossz volt (5-ösre vettem, ami éjjel 1 óráig, amíg kint voltam, folyamatosan javult). A másik szembetűnő különbség a színekben volt. Sokkal erőteljesebben látom a színeket, ami nem tudom, hogy az okulárnak tudható e be, vagy valami légköri dolognak (ugyanis mintha most a 13-asban is kicsit erősebbek lettek volna a színek), vagy valami teljesen másnak. A sárga komponens erős világosabb narancssárga színben látszott, míg a kék amit eddig lilának láttam, mintha vesztett volna lilaságából és inkább egész világos kékesszürke színe lett volna.
 
Mu Cep Változócsillag (Red Garnet)
Ha már ennyire jól látszottak a színek, megkerestem az egyik legvörösebb csillagot, amit már terveztem párszor, csak mindig elmaradt. Nagyon szép karmazsin vörös színe van, nem bánom, hogy most nem felejtettem el megnézni :).
Megtalálni sem volt nehéz. Szabad szemmel is látszik, az Alp Cep (Alderamin) és a Zet Cep között kb. félúton, és azoktól kb. 2 fokra DK-re.
 
M11 Nyílthalmaz (Vadkacsa-halmaz)
Az eddigi favorit!
Megkereséséhez a Sas csillagkép Lam Aql csillagát, és a szomszédságában lévő fényesebb csillagokat használtam. Ez az 5 csillag egy kis félkörben helyezkedik el, melynek egyik vége egy kicsit elnyúlik. Ez az elnyúlott rész az M11-re mutat, amit már a keresőben is észre lehet venni, mint kis homályos folt.
Nem tudom miről kapta a Vadkacsa nevet, állítólag valami V formációt kellene látni, de én ilyesmit nem fedezek fel benne. 3 fényesebb és több száz kb. azonos fényességű másik csillagot látok benne. Én semmilyen formát nem látok bele az alakzatba, de nagyon szép struktúrája van, amit akár órákig el lehet nézegetni.
 
 
M29 Nyílthalmaz (Hűtőtorony-halmaz)
Először fogalmam sem volt mi az a hűtőtorony, de amint megpillantottam rögtön leesett, hogy az erőművek hűtőtornyára gondolt aki ráakasztotta a nevet. 8 fényesebb csillaga látszik, melyből 7 formáza meg a tornyot. Ezenkívül látok kb. 20-25 halványabb csillagot is amik szintén a torony forma mentén helyezkednek el leginkább. Érdekes kis nyílthalmaz, kis mérete és lazasága miatt.
Megtalálásához a Gam Cyg csillagot használtam kiindulópontnak, melytől DK-re található kb 1.5 fokra.
 
 
Jupiter
A Jupiteren próbáltam ki az 5-ös Hyperiont a 28mm-es finomhangoló gyűrűvel. Így 234x-es nagyítást értem el. Mivel ekkor már nyugodtabb volt a légkör, néha még éles képet is kaptam pár tizedmásodpercig a bolygóról :). Szemüvegben már nem igazán kényelmes a használat így, mert csőlátás hatása van, ami a finomhangoló gyűrű nélkül nem jelentkezik. A nagyítás viszont kárpótol a kis kényelmetlenségért. Szerencsés voltam és pont látszott a nagy vörös folt is, ami esetemben inkább a bolygó alap színével a homoksárgával egyezett meg. A két fő sáv szépen látszik, a déli sávban pedig mintákat is ki tudtam venni, amikor megnyugodott a kép. További halványabb tónusok is látszottak, mind a déli, mind az északi féltekén, de a délin erőteljesebben.
 

 
Annak ellenére, hogy féltem, hogy nem lesz rendben az okulár éjszaka jól vizsgázott. Abszolút nem vettem észre a kis karcokat és a szennyeződést. A nagy nagyítás miatt kicsit nehezebb fókuszálni, de talán ha elkészül a fókuszmotor, akkor ez is kényelmesebb lesz.
 
Próbáltam még a Nyilas csillagképben lévő objektumokat is szemügyre venni, de a déli égbolton lévő világosság miatt alig-alig látszottak. Így nem is foglalkoztam velük hosszabb ideig, mint hogy megkerestem őket.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr77597092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása