Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.05.31

2008.06.12. 10:53 :: En3r6y52

Végre összejött, hogy ismét ki tudtam települni. Az idő is jó, hétvége is van és nem kell korán felkelni. Sajnos a kezdeti lelkesedésemet mindjárt letörték a szőlőszomszédok, akik úgy gondolták ma pont jó lesz bulizni. Bár csak egy pár volt, de szépen kivilágították a környezetett. Így jó mérgesen szétszedtem a cuccot, és a tök sötétben feltelepedtem a dombtetőre, ahol már nem ért el a díszkivilágítás.
Mindenképpen úgy terveztem, hogy majd itt a dombtetőn alakítok ki a későbbiekben egy megfigyelő helyet, így a mai nap egy jó teszt volt a helyre. Nos a völgyből sok fényszennyezés nem látszott, ami innen már igen. Délkeleti irányban nagyon világos az ég alja, és délnyugati irányban is van egy kisebb világos rész. A többi irányban egész jó. Viszont innen tényleg belátható az egész égbolt. Csak egy-egy fa takar ki kisebb területeket.



M64 Spirálgalaxis (Feketeszem galaxis)
Miután beazonosítottam a Bereniké haja csillagképet és csillagait, már nem volt nehéz megtalálni. Ez a csillagkép igen halvány, de a sok apró csillagról könnyű azonosítani. Kiindulási pontnak végül is a Szűz csillagkép Vindemiatrix csillagát választottam. Ettől indultam el a DEC tengelyen a galaxis irányába a közbeeső csillagokon pontosítva.
A galaxis elég jól látható, de a sötét sáv megtekintése ami a szemet szimbolizálja, már kicsit nehezebb. Remélem nem csak odaképzeltem tudván, hogy miként néz ki. 


M53 Gömbhalmaz
Az M64 keresése közben tértem ki erre a gömbhalmazra mivel a irányító csillagok kérték, hogy tegyem meg ezt a kitérőt :). Itt írnám le, hogy próbáltam még megkeresni az NGC5053-as gömbhalmazt is, de nem találtam meg. Igaz nagyon nem is foglalkoztam vele. Egy-két kitérő, de aztán nem kerestem tovább.
A halmaz szintén jól látható, és kisebb szemerőltetés és EL-nál számomra egy-két csillag is feltűnt a halmazban.


M104 Spirálgalaxis (Sombrero galaxis)
Könnyen megtaláltam a Szűz csillagkép Porrima csillagától a DEC tengelyen haladva.
Első megpillantásra csak az tűnt fel, hogy igen vékonynak tűnik. Később látszott, hogy olyan mintha el lenne vágva, és az egyik fele hiányzik. Érdekes, hogy a képeken szépen látszik a galaxis mindkét fele a középen húzódó csík oldalain, de én a kisebbik részt nem nagyon láttam.


Jupiter
Már összepakolni akartam, amikor megláttam, az egyetlen fa mögött ami keletre van, egy fényes csillagot az égen. Mindjárt sejtettem, hogy a Jupiter lesz az. Ráállítva a távcsövet be is igazolódott a sejtésem. A fa takarása miatt igencsak homályos volt, így megvártam míg kiér a takarásból és pár percig szemléltem. Két nagyobb és egy kisebb sávját tisztán láttam, sőt néha még mintha mintát is láttam volna a nagyobb sávokban. A szemet valószínű csak odaképzeltem egyszer. Három holdat láttam, a CDC-n beazonosítva a Ganymede és az Europa volt az egyik oldalon és a Callisto a másikon. Érdekes, hogy a Stellarium teljesen máshova helyezi adott időben a holdakat.



Észlelés közben egy érdekes jelenségre lettem figyelmes a Szűz csillagképben a Heze csillag közelében. Olyan volt a jelenség, mintha egy csillag hirtelen felragyogott volna majd kialszik. A jelenség kb. 0.8-1.2 másodpercig tartott és a maximális magnitúdó -2 -3 lehetett. Színe kékesfehér volt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr35516136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása