Utolsó kommentek

  • En3r6y52: Szia! Igazad van ez valahogy fel sem merült bennem eddig. Egyébként van itt a blogon is lehetőség... (2009.02.11. 11:54) Csináld magad: Csillagtérkép
  • zmrzlna: Szia, nem a konkrét bejegyzésedhez szeretnék hozzászólni, csak szeretném tudni azt, milyen műszer... (2009.02.09. 17:15) Csináld magad: Csillagtérkép
  • En3r6y52: A hátsó esztergált gyűrű (ami bele megy a PVC csőbe (fekete))úgy lett kialakítva, mint egy kihuzat... (2008.10.08. 19:12) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: grat hozzá! nem értem hogy miért nem csinálnak a gyártók olyan 8x / 10x50 es keresőket ami legaláb... (2008.10.07. 22:22) Csináld magad: Kereső
  • Sáfár Péter: hehe, gyorsabb vagy a cloudynights-tól! náluk most jelent meg egy cikk a könyvről. www.cloudynigh... (2008.09.11. 23:25) Illustrated Guide Astronomical Wonders
  • Utolsó 20

2008.05.23

2008.06.12. 10:51 :: En3r6y52

Ma megérkezett Szarka Leventétől a jusztír okulár és emellé egy 6mm-es SkyWatcher WA okulár. Tesztelésre kaptam, hogy mennyire kényelmes szemüvegben használni.
Az okulár belső lencséjén volt egy újlenyomat ezt szépen megtisztítottam.
beállítottam a távcsövet a saját tudásom szerint, remélem jó lesz. Csak a segédtükrön kellett állítanom. Ezt kicsit furcsállottam is.

Este jónak ígérkezett az idő így kitelepültem a tanyára. Ahogy sötétedett már látszott, hogy kicsit jobb az ég.



Szaturnusz
Először a Szaturnuszt vettem célba, hogy kipróbáljam az oklit. Ami rögtön feltűnt, hogy ebben bizony már észrevenni a légkör nyugtalanságát. A távcsőhöz kapott két okulár szinte teljesen immúnis a légköri nyugtalanságra. Ebben már táncoltak a csillagok. A Szaturnus szépen jött szépen elhatárolódott a csűrű és a bolygón a gyűrű árnyéka is határozottabban látszott mint a 10mm-es okliban. A Cassini rést viszont nem tudtam kivenni. Lehet, hogy látszana, de a bolygó képe alig-alig nyugodott meg fél másodpercre. Több időt most nem is szenteltem neki.

M3 Gömbhalmaz
Kíváncsi voltam, hogy értem e el valamit a jusztírozással, ezért felkerestem a tegnap megtalált objektumokat. Vagy az ég lett mára jobb, vagy tényleg segített a jusztírozás, de határozottan jobban bontotta a távcső a halmazt. A fényesebb csillagokat könnyen meg lehetett különböztetni, és a homogén terület a halmaz középső 1/3-ad részére korlátozódott csak. Sokat használt a látványnak az új okulár amivel szinte kitölti a látómezőt a halmaz.

M51 Spirálgalaxis + NGC5195 Szabálytalan galaxis
Annyit nem javult a helyzet mint az M3-nál, de többet mutattatnak magukból. Lehet, hogy csak úgy éreztem, de mintha láttam volna némi szerkezetet az M51-ben.

M81 Spirálgalaxis
Nem volt nehéz megtalálni, kiindulásnak a Ups UMa használtam amitől a Polaris felé elindulva a DEC tengelyen meg is találtam a galaxist. Úgy érzem éppen, hogy nem látok benne szerkezetet.  A középső mag szépen látszik.

M82 Galaxis
Az M82 mellett a kisebb nagyításban rögtön fel is tűnt. Szivar formáját könnyen láttam. Hasonló fényességűnek tűnik mint az M81 mag része. Mintha látnék benne keresztbe egy sötétebb sávot a harmadánál.

M13 Gömbhalmaz
Könnyen megtaláltam a Hercules csillagképben, az Eta Her és a Zet Her között a DEC tengelyen haladva.
Hasonló a M3-hoz. A bontása is ugyan olyan könnyen ment, és kb. hasonló mélységig.



Éjfél felé próbáltam még megkeresni az M101-et, de nem sikerült. A galaxis észlelési nehézsége mellett, szerintem nehezítette a helyzetemet az is, hogy nagyon párás volt a levegő és mindenem teljesen levizesedett, elázott. Az okulárokon már alig tudtam átnézni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://derulteg.blog.hu/api/trackback/id/tr30516128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása